Mi a szallaghír?
László: Nem
tanultam újságírást. (Őszintén szólva nem is tudom, hogy van-e ilyen szakú
egyetem) Rendszeres tudósítója vagyok egy rádiónak. A szerkesztőségben
hallottam egy számomra még ismeretlen kifejezést: szallaghír. Érdekel, hogy ez
milyen műfaj, mik a jellemzői és hol használják?
Válasz: A
szallaghír olyan hírforma amit a médiák tömör és gyors tájékoztatásra való
törekvése hozott életre. Az audióvizuális média szülöttje. Ez az a hír, amely a
televízión a kép alatt fut, mint felirat. A leggyakrabban nincs összefüggésben
a képernyőn éppen bemutatott tartalommal, de egy rendkivül fontos, vagy sokakat
érdeklő információt tartalmaz.
Sok esetben a
televízió, miközben a korábban bejelentett és hagyományos műsorát sugározza, a
képernyő alján megjeleníti a sportesemények eredményeit, vagy egy-egy fontos
hírt, esetleg egyben a majd egy későbbi időpontban sorrakerülő műsoráról is ad
információt. Amennyiben sokak által várt, vagy ismert eseményről, esetleg olyan
eseményről van szó, amelyről a műsorban korábban szó volt, vagy szó lesz, a
szallaghírnek nem kell tartalmaznia a hír valamennyi elemét sem, sőt elég ha
csak egy elemre vonatkozik. Például amikor a NATO már korábban bejelentette Jugoszlávia
bombázását, szallaghírnek az is elég
volt, hogy „Megkezdődtek a bombázások”. Amelyik televízióállomás több
információt akart adni a nézőinek az legfeljebb egy ilyen szallagcímet
jelentetett meg a képermyő alján: „Ma este negyed
tizenegykor Javier Solana NATO-főtitkár és Wesley Clarck amerikai tábornok bejelentették,
hogy légitámadásokat kezdenek a Jugoszláv Szövetségi Köztársaság ellen. “ De
ilyen volt a “Háború: A török hadsereg bevonult Sziria kurdok lakta, határ
menti övezetébe.”
De a szallaghírek nem csak a képernyő
alján jelenhetnek meg, noha ez volt az első formájuk. Szallaghírekből állnak az
úgynevezett egyperces hírblokkok is, amit néhány televízió és rádióállomás
előszeretettel alkalmaz. Ilyen esetben azonban a hírnek teljes értékünek kell
lennie, tehát a négy fő kérdésre (kivel történt, mi történt, mikor történt, hol
történt) válaszolnia kell.
A szallaghír kialakulása óta az írott sajtóban
is megtalálta a helyét. Egyre több újság használja a szallaghírt mint
figyelemfelkettő információ. A lap első oldalán jelenik meg, azzal a
kiegészítővel, hogy az olvasó hol, a lap melyik oldalán olvashat a hirrel
kapcslatos eseményről részletesebb információt.
A szallaghírt feliratozógépekkel adják
hozzá az éppen folyamatban levő műsorhoz. Vannak olyan speciális eszközök is,
amelyek egy-egy hír hosszát 140 karakterben határozzák meg. Ez azért van, mert
az egyik leglátogatottabb szociális media, a Twitter legtöbb 140
karakterhelyből álló információt enged közölni. Így azután ha a médiának
Twitter oldala is van, az információ azonnal megjelenhet az adott internetes
oldalon is.
Egy másik jelentős internetes vállalat, a
Google jóvoltábol a tömörséget kikényszerítő szabály megjelent az
apróhirdetések világában is. Ez a legtöbb 95 karakterhelyből álló apróhirdetés.
Ezt a hirdetési formát még egyes kisebb és nagyobb vállalatok, sőt világcégek
is eredményesen használták reklámkampányukban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kérlek, segíts nekem. Érdakal a véleményed. Írd ide (Köszönöm):