2019. december 15., vasárnap

Hogyan adjam ki a könyvemet?

Kinyomtatnak csak néhány példányt is?

Peter, 17: Írtam egy könyvet és ki szeretném adni. Kiadót keresek, de akiket találtam azok drágák. A legtöbb esetben úgy ajánlották, hogy kinyomtatnak néhány ezret a könyvemből, vigyem haza és azután próbáljam meg én eladni. Nekem erre nincs pénzem, meg eladni se tudnám. Olvastam a white labeling lehetőséget a különböző áruk esetében. Van valami hasonló a könyveknél is? (Ismerem az e-könyv lehetőségét, de én szeretném a könyvemet nyomtatott formában is kézbe venni!)
Válasz: Igen, valóban az e-könyv kiadása a legjobb lehetőség, ami a mai kor íróira vár. Akár saját maguk is kiadhatják a könyvüket. Regisztrálják a kiadást, megkapják a szükséges számokat az illetékes intézményektől, azutám az interneten hirdetve árulják az elektromos kiadást. Sokan még a bejelntést sem teszik meg, bár ez már nem éppen szabályos, több országban is törvénybe ütközik.
A könyvkiadás esetében vannak olyan cégek, amelyek elektromos kiadásra rendelkeztek be. Ezek a cégek elvégzik a formaságokat és a könyv árusítását is elvégzik. Kiadótól függően ezért a szolgálttaásukért 35-80 százalékot kérnek, ami mivel elektromos könyvről van szó, bizony sok. Nagyon sok. Bár vannak szerzők, akik ennyiért is elfogadnák a lehetőséget. De mielőtt bármelyik szerző el kezdene örülni, el kell mondanom, hogy ezek a cégek bizony, nagyon kevés kivétellel, éppen az értékesítési folyamat legfontosabb részét nem végzik el: Nem hirdetik a könyvet. Magyarul mondva: piszkosan nagy részt kanyarítanak le maguknak, a könyvből pedig valójában csak annyi fogy el, amennyit a szerző saját maga hirdetése alapján elad. Minden szerzőnek azt ajánlom, a "kiadóval" részletesen egyeztessen a hirdetési akciókról és azok áráról, minőségéről, mert ellenkező esetben nem sok könyvet fog eladni. Ettől már sokkal jobb a magánkiadás. Ha bejelenti a könyvet, ami egyetlen országban sem jelentős tétel, akkor a saját kiadásában annyi könyvet ad el, ahány vevőt az ő saját hirdetése hoz, de a költségek lefedése után a könyv árának nem 20-70 százaléka marad a zsebében, hanem 90-95 százaléka. Manapság Magyarországon (vagy a hozzá hasonló 5-10 millió lakosú országokban) rendszerint 1000-2000 példányban adják el a könyveket, de nagy érdeklődésre számítható könyv esetében a 10.000 példány is elérhető. Az elektromos könyvek áa 2000-10.000 forint körül alakul. Vegyük a legkedvezőtlenebb esetet: 10000 eladott példány 20000 forintos áron. A magánkiadás legalább 400.000 forint többletjövedelmet eredményez. Ebből ugyan még illik adót fizetni, de így is bőven megéri, ha a saját kezükbe vesszük a könyvünk sorsát. Hogy mi a helyzet, ha mondjuk 2000 példányban eladunk egy 5000 forintos e-könyvet? Semmi különös: kereshetünk mondjuk 9,5 millió forintot.
Lényegesen más a helyzet, ha nyomtatott könyvről beszélünk. Itt ugyanis nagyobbak a költségek, Manapság ugyan a kompjuteres nyomtatással csökkentek anyomtatási költségek, de még így is jelentős tételnek számítanak. Vagy inkább azt kell mondanom, hogy számítottak. A klasszikus nyomdák esetében egy könyvet legalább 500-800 példányban el kell adni, hogy a kiadás kifizetődő legyen. Általában a szerzők csak a jövedelem 10-20 százalékára számíthatnak. De azért ha egy nyomtatott könyvből sikerül 1000 példányt eladni 2000 forinttal és a szerző csak 10 százalékot kap, akkor is kereshet 200.000 forintot. Ha tehát valaki havonta meg tud írni egy könyvet, akkor abból meg is tud élni.
A gond az, hogy az eladáshoz nélkülözhetetlen hirdetést és marketing akciókat a kiadó itt is csak nagyon ritkán végzi el. Igaz ugyan, hogy a legtöbb kiadó eljuttatja a könyvet a könyvkereskedések egy részébe, de azért a könyv csak akkor fogy el, ha arra valaki felhívja az olvasók figyelmét, tehát a szerzőnek igencsak neki kell gyürkőznie, mert a rendszer többi tagja sajnos a legtöbbször úgy tesz, mintha neki semmilyen érdeke sem volna a könyv eladásából, de azért a nyomdától a könyvkereskedésig mindenki bőségesen leveszi a hasznot, sőt a legtöbb esetben még azt is elvárják, hogy a szerző előre fizessen.
Lényegesen új megoldást kinál néhány nagy könyvkiadási világcég. Itt elsősorban a két nagy amerikai céget, az Amazont és a Lulut említeném meg. A megoldásukban van néhány lényegtelen eltérés, de mivel a Lulu kezdte el a megoldást, így ezt magyarázom el. A lényeg: a szerző feltölti a kész anyagot, fedőlaptervet a kiadó adott címére. Az elvégzi a hivatalos bejelntést, majd kiadja a könyvt. Pontosabban mindig csak akkor gyártja le az adott példányszámot, amikor azt valahol a világba egy vevő megrendeli. A feltétel az, hogy a könyv ára (nyomtatott könyvről beszélünk, amit azért hangsúlyozok ki, mert mindkét nagy amerikai cég elektromos formában is piacra dobja a könyvet), 3-10 dollár között legyen, ami természetesen függ a könyv oldalszámától, de a szerző határozza meg. Feltétel az is, hogy a szerző megvegyen 1 (egy) példányt a saját könyvéből. A Lulu és az Amazon is hirdeti a könyvet és a világhálón árulja az egész világon. Ebben segít a szerzőnek, de azért a jó eredményhez elengedhetetlen a szerző jó, saját marketingje is. Ezek a cégek a nyomtatási és egyéb kültségekre általában a könyv árának 50-70 százalékát vonják le, ami ugye függ a könyvkiadás tényleges költségeitől és a könyv árától is.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kérlek, segíts nekem. Érdakal a véleményed. Írd ide (Köszönöm):

Niche online vállalkozási ötletek

 Hogyan keressek niche vállalkozási ötleteket?   Amy, 16: Még túl fiatal vagyok ahhoz, hogy vállalkozást indítsak. Ezért inkább azokat a...