Hogyan épül fel egy szakkönyv?
Mary, 33: Van néhány jó témám. Három szakkönyv anyagát már el is készítettem (100-132 A4-es oldal könyvenként, plusz a képek mindegyikben). De nem tudom, hogy jól írtam-e. Milyen a szakkönyv általános szerkezete?Válasz:
A szakkönyvek szerkezeti felépítése
A szakkönyvek
szerkezeti felépítése a következő sémát követi:
1.
Bevezető
– arról kell bene írni, hogy kinek szól a könyv és mit tudhat meg benne az
olvasó. Mond el azt is, hogy miért írtad meg a könyvet. Ne azt írd, hogy pénzt
akarsz vele keresni. Ha nincs semmilyen más ötleted, találj ki egy jó sztorit,
az mindig bevállik. Mondjuk ha mosógép tisztításáról van szó, elmesélhetsz
valami olyat, hogy a géped mosás közben megállt. Nem tudtad, hogy miért, ezért
hívtál egy mosógép javítással foglalkozó szakembert. Az csak két hét mulva
tudott jönni, neked pedig sürgősen tiszta ruhára volt szükséged, ezért meg
kellett kérned a szomszédasszonyt, a rokonodat, az ismerősödet, hogy nála mosd
ki a ruhádat, ami nagyon kellemetlen volt. Végül megérkezett a mester.
Megkérte, maeséld el, mi volt a géppel, majd elmondta, hogy sürgős tisztításra
van szükség. Bedobott egy mosókapszulát az üres gépbe, hozzáadott egy mosógép
tisztító tabletát, amit szinte minden üzletben lehet kapni, azután becsukta a
gép ajtaját és elvégeztetett vele egy rövid mosást, főzést, centrifugálást
tartalmazó műveletet. Veled meg megfizettetett egy borsos számlát. Ne legyen
túl hosszú, de 4-5 A4-es oldalt mindenképpen megérdemel a bevezető.
2.
A
probléma – Írd le, hogy miről fogsz írni. Melyik az a probléma, amelyikkel a
könyved foglalkozik.
3.
A
következő fejezetben, vagy fejezetekben írd le, hogy a problémát hogyan
oldották meg korábban. Ítt csak a jó megoldásokat dolgozd fel. A saját magad
ajánlott megoldást az utolsó ilyen fejezetben mond el.
4.
További
ajánlatok – mond el az olvasónak, hogy mit ajánlasz a továbbiakban, hogy az
olvasónak ne kelljen a gép javításán gondolkozni, hogy a kertje szép legyen,
vagy hogy a főztjei jobbak legyenek (természetesen attól főggően, hogy a könyv
miről szól).
5.
Szakszavak
– járulékos, elhagyható rész. A jó szakkönyv a célcsoport számára érthető
nyelven íródik és kevés szakszavat tartalmaz. Elsősorban csak a közismert
szakszavakra korlátozódik. De vannak szakmai területek, mint például az
informatika, videofilm készítés, hangvágás, ahol a szakszavak
elkerülhetetlenek. Ilyen esetben jó, ha van egy magyarázat, ahol az olvasó
megtalálja az adott szakszavak magyarázatát. Tedd ezt a fejezetet a köyv végére és jelöld meg küön címmel. Mondjuk azzal, hogy "Szakszavak magyarázata" A szavakat ábécé sorrendbe ismertesd.
6.
Indexek
– járulékos, elhagyható rész. Ha a könyv írása közben olyan szavakat kell
használnod, amit az olvasó esetleg nem érthet, akkor kis indexel (emelt és
kisebb karaktert írsz az adott szó végére. Az első index az 1-es, a többi pedig
ezután következő számok emelkedő sorrendben.) Ha idézel valakit, vagy átveszel
idézetet valahonnan, azt ugyancsak indexelni kell és az adott sorszámú indexel
kell ellátni. Az indexek magyarázatát teheted a lapok aljára is. Sok könyv ezt
a megoldást használja. De ebben az esetben minden alkalommal külön vigyáznod
kell a tördelésnél, hogy az adott oldalon szereplő indexelt szavak magyarázata ugyanarra az oldalra kerüljönek,
ahol az indexelt szó, kifejezés, idézet van. Ezért jobb az a gyakorlat, hogy az
indexek magyarázatát külön fejezetbe teszed a könyv végére. Ha nem sok indexelt szavat használsz, használhatod azt a megoldást is, hogy közvetlenül a szó után zárójelben beírod a magyarázatot. Ilyenkor a magyarázatnak a lehető legrövidebbnek és tömörnek, de nagyon is érthetőnek kell lennie. Ezt a megoldást az idézeteknél is használhatod. Ilyenkor a zárójalben az idézet forrását jelzed)
7.
A
szerző bemutatkozása. Ne legyen hosszú, de 2-3 A4-es oldalra szükség van. Nem
az adatok felsorolására van szükség. Ez a rész a te renomédat építi. Írd meg,
hogy hogyan kerültél kapcsolatba a témával, hogyan végeztél, illetve hogyan
végzel kutatásokat a témával kapcsolatban. Ki vagy, mit csinálsz egyébként,
milyen más kérdésekkel foglalkozol még.
8.
Kapcsolat
– ebben a részben azt írd meg, hogy hol és hogyan tudnak veled kapcsolatba
lépni az olvasók: cím, telefonszám, e-mail vagy egyebek. Ez egyébként elhagyható
rész. Sok szerző nem foglalkozik vele. Viszont a bizalomépítés fontos és
egyszerű mozaikköve. Jó ha a könyved vásárlója érzi, hogy a jövőben is
számíthat rád. Mondjuk kérdéseket tehet fel. Ápold ezeket a kapcsolatokat,
válaszolj a kérdésekre. Ezt a feladatt ne bízd programra, chatbotra. Egy olyan
ember esetleges további vásárlásáról van szó, akit már nem kell meggyőznöd
arról, hogy vásároljon tőled, csak egyszerűen kínálj fel olyan új terméket, ami
valószínűleg érdekli.
9.
Hirdetés
– elhagyható rész. A szakkönyveket a gyárak jó reklámhordozónak tartják és nem
érdemtelenül. Az olvasók általában az itt megjelenő reklámokat szivessen
elolvassák. Ezeket a reklámokat nem reklámszerűen, hanem szakmai ismertető szerűen
kell megírni. Ha jól tervezel és dolgozol, ez a reklámok alapján befolyt
pénzből a könyv kiadását is fedezheted. Javaslom, hogy amikor már kész a
könyved szövege, készíts egy 1-2 oldalas kivonatot a könyvből és reklámajánlat képpen
küld el néhány potenciális hirdetőnek. Túl sokat nem kérhetsz az ilyen hirdetésért,
de egy 1000 – 10.000 pédányra tervezett könyv esetében mindenképpen kérj
100- 1000 eurónak megfelelő összeget.
Fontos
az is, hogy a hirdetések között a te saját hirdetéseid is megjelenhetnek. A
minősdégi reklámhely természetesen neked is kell. Írj a korábbi könyveidről,
mutasd be az éppen készülő könyvedet.
Készitsd el a
könyv tervét és kezd el az írást. Egy-egy fejezet 1-2 nap alatt meg tudsz írni.
Ha az adott fejezet írásakor csak a fejezetoffban meghatározott témával
foglalkozol és nem kalandozol el,
gyorsan és egyszerűen elkészülsz a könyveddel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kérlek, segíts nekem. Érdakal a véleményed. Írd ide (Köszönöm):