A szakkönyvek szerkezeti felépítése
A szakkönyvek
szerkezeti felépítése a következő sémát követi:

2.
A
probléma – Írd le, hogy miről fogsz írni. Melyik az a probléma, amelyikkel a
könyved foglalkozik.
3.
A
következő fejezetben, vagy fejezetekben írd le, hogy a problémát hogyan
oldották meg korábban. Ítt csak a jó megoldásokat dolgozd fel. A saját magad
ajánlott megoldást az utolsó ilyen fejezetben mond el.
4.
További
ajánlatok – mond el az olvasónak, hogy mit ajánlasz a továbbiakban, hogy az
olvasónak ne kelljen a gép javításán gondolkozni, hogy a kertje szép legyen,
vagy hogy a főztjei jobbak legyenek (természetesen attól főggően, hogy a könyv
miről szól).
5.
Szakszavak
– járulékos, elhagyható rész. A jó szakkönyv a célcsoport számára érthető
nyelven íródik és kevés szakszavat tartalmaz. Elsősorban csak a közismert
szakszavakra korlátozódik. De vannak szakmai területek, mint például az
informatika, videofilm készítés, hangvágás, ahol a szakszavak
elkerülhetetlenek. Ilyen esetben jó, ha van egy magyarázat, ahol az olvasó
megtalálja az adott szakszavak magyarázatát.
6.
Indexek
– járulékos, elhagyható rész. Ha a könyv írása közben olyan szavakat kell
használnod, amit az olvasó esetleg nem érthet, akkor kis indexel (emelt és
kisebb karaktert írsz az adott szó végére. Az első index az 1-es, a többi pedig
ezután következő számok emelkedő sorrendben.) Ha idézel valakit, vagy átveszel
idézetet valahonnan, azt ugyancsak indexelni kell és az adott sorszámú indexel
kell ellátni. Az indexek magyarázatát teheted a lapok aljára is. Sok könyv ezt
a megoldást használja. De ebben az esetben minden alkalommal külön vigyáznod
kell a tördelésnél, hogy az adott oldalon szereplő indexelt szavak magyarázata ugyanarra az oldalra kerüljönek,
ahol az indexelt szó, kifejezés, idézet van. Ezért jobb az a gyakorlat, hogy az
indexek magyarázatát külön fejezetbe teszed a könyv végére.
7.
A
szerző bemutatkozása. Ne legyen hosszú, de 2-3 A4-es oldalra szükség van. Nem
az adatok felsorolására van szükség. Ez a rész a te renomédat építi. Írd meg,
hogy hogyan kerültél kapcsolatba a témával, hogyan végeztél, illetve hogyan
végzel kutatásokat a témával kapcsolatban. Ki vagy, mit csinálsz egyébként,
milyen más kérdésekkel foglalkozol még.

9.
Hirdetés
– elhagyható rész. A szakkönyveket a gyárak jó reklámhordozónak tartják és nem
érdemtelenül. Az olvasók általában az itt megjelenő reklámokat szivessen
elolvassák. Ezeket a reklámokat nem reklámszerűen, hanem szakmai ismertető szerűen
kell megírni. Ha jól tervezel és dolgozol, ez a reklámok alapján befolyt
pénzből a könyv kiadását is fedezheted. Javaslom, hogy amikor már kész a
könyved szövege, készíts egy 1-2 oldalas kivonatot a könyvből és reklámajánlat képpen
küld el néhány potenciális hirdetőnek. Túl sokat nem kérhetsz az ilyen
hirdetésért, de egy 1000 – 10.000 pédányra tervezett könyv esetében
mindenképpen kérj 100-500 eurónak megfelelő összeget.
Fontos
az is, hogy a hirdetések között a te saját hirdetéseid is megjelenhetnek. A
minősdégi reklámhely természetesen neked is kell. Írj a korábbi könyveidről,
mutasd be az éppen készülő könyvedet.
Készitsd el a
könyv tervét és kezd el az írást. Egy-egy fejezet 1-2 nap alatt meg tudsz írni.
Ha az adott fejezet írásakor csak a fejezetoffban meghatározott témával
foglalkozol és nem kalandozol el, gyorsan és egyszerűen elkészülsz a könyveddel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kérlek, segíts nekem. Érdakal a véleményed. Írd ide (Köszönöm):